En reise i vakker natur og spennende kultur i Upper Mustang, Nepal

Mangfoldet man finner i Nepal av vakker natur, høye fjell og spennende lokal kultur slutter aldri å forundre meg. I oktober var vi en gruppe som reiste på meditasjons og yogafottur til det lille tibetanske kongedømmet Upper Mustang oppe i den nepalske delen av Himalaya. Vi fikk oss noen uforglemmelige dager på tur i Upper Mustang. Hadde med oss Meditasjons og yogalærer Rikke Uberg Andersen på turen. Hun hjalp oss med å få restituert både kropp og sjel, etter lange gåturer i vakker natur, gjennom små lokale landsbyer, hvor vi fikk oppleve hvordan menneskene lever livene sine slik de har levd dem i hundrevis av år. Vi startet fra Kathmandu på lørdag 22. Oktober og var tilbake i Kathmandu fredag 4. November.

Vi reiste i bil fra Kathmandu til Nepals nest største by Pokhara hvor vi fløy opp i fjellene i Himalaya til landsbyen Jomsom. Vi startet tidlig om morgenen på kjøreturen fra Kathmandu til Pokhara og ankom hotellet i Pokhara utpå ettermiddagen. Etter en kort tur i handlestrøket møttes vi til vinsmaking på hotellet. Meditasjons og yogalærereren vår på denne turen Rikke er også utdannet sommelier (Vinkelner) og hadde tatt med vin fra taxfree butikken på Gardermoen som vi fikk smake på. Vi lærte alle noe nytt om vin den kvelden. Etter vinsmakingen og en lett middag på hotellet var det på tide å komme seg tidlig i seng. Vi skulle opp tidlig dagen etter for å fly opp i fjellene til den lille landsbyen Jomsom.

I Jomsom starter vandringen vår inn i det lille tibetanske kongedømmet Upper Mustang. De neste 12 dagene oppholder vi oss i en mystisk og fremmed verden, og det føles som om vi like gjerne kunne ha landet på en fremmed planet. Forskjellene fra livene våre i den vestlige verden til det livet de lever i Upper Mustang kan ikke beskrives helt og fullt, det må oppleves.

Etter en kopp med kaffe og to, mens vi ventet på at vår lokale guide skulle finne bærer og få ordnet med tillatelser til å oppholde oss i Upper Mustang, gikk turen til landsbyen Kagbeni hvor vi overnattet den første natten.

I Kagbeni fikk vi vårt første møte med landsbylivet i dette området da vi tok en rusletur i landsbyen og besøkte det lokale klosteret. Dette er et av mange klostre som har en klosterskole for unge gutter helt ned i åtte års alderen. Da vi var tilbake på gjestehuset fikk sjelen landet i Himalaya med en rolig yogaøkt med meditasjon på slutten.

Noen av oss valgte å stå tidlig opp dagen etter for å overvære morgenseremonien/pujaen i klosteret. Siden klosterliv og landsbyliv er en integrert del av hverdagen i Himalaya, gir det en egen følelse å få lov til å overvære en buddhistisk seremoni i et lokalt kloster. Vi opplevde en vakker og authentisk seremoni i klosteret og under seremonien fikk vi servert frokost av de unge munke guttene som besto av lokalt Tibetansk brød og lokal smør te.

Vi gikk tilbake til gjestehuset vi bodde på for å spise den andre frokosten for dagen. Etter frokost satte vi oss i jeepene som skulle frakte oss til startstedet på dagsetappen opp til den lille landsbyen Samar på 3.600 meters høyde. På turen vår opp til Samar fikk vi se hvordan de små landsbyene klorer seg fast til fjellhyllene de ligger på.

Vi ankom Samar utpå ettermiddagen hvor vi overnattet to netter og hadde en hviledag for å akklimatisere oss til høyden. Vi hadde det utrolig fint på hviledagen i den vakre naturen som omgir landsbyen. Inge Joar Holsen som var deltager på turen hadde med seg en tibetansk syngebolle og utførte ledede meditasjoner for oss hvor han brukte syngebollen som del av meditasjonsøvelsen.

På vei til den neste landsbyen Geling går vi gjennom vakker natur, og vi ankommer den kjente meditasjonshulen Chungsi Cave rundt lunsjtider. Dette viste seg å bli en av de store opplevelsene på turen, da det viste seg at det satt en mediterende munk (Lama) i hulen, som hadde satt og meditert sammenhengende i et par måneder. Jeg har lest om at munkene og yogiene sitter oppe i meditasjonshuler i Himalaya og mediterer på måneds og årevis før, men dette er den første gangen jeg får oppleve det. Det er stort for både meg og resten av deltagerne i gruppen.

Fra Geling går turen til den lille landsbyen Ghemi som er full av kashmirgeiter. På dagens etappe går vi over det første 4.000 meters passet. Selv om dagens gåtur for det meste blir unnagjort på grusvei, er denne etappen en flott naturopplevelse. Vi er på vei inn i fjellkjeden som har gjort den lille landsbyen Dakmar til et fenomen blant Nepalelskere. Mange av turistene jeg har møtt i Nepal, som er så fasinert av landet at de reiser tilbake år, etter år, etter år, anser fjellområdet rundt Dakmar for å være et av de vakreste områdene i landet. Når vi ankommer gjestehuset vi skal bo på, viser det seg at de har utført en enorm oppgradering siden jeg var der og vi får tildelt nye moderne rom med bad i den nye delen av hotellet. Vi kommer frem til lunsj og får tid til å lande med litt yoga og meditasjon før lunsj.

Etter lunsj var vi på en omvisning i landsbyen.

Dagen etter starter vi på veien inn til landsbyen Dakmar i et eventyrlig vakkert landskap. Det er senhøst når vi er der og menneskene i landsbyene har startet å stenge ned husene sine for vinteren. Upper Mustang er utrolig værhardt om vinteren, og de fleste innbyggerne flytter ned til storbyen Pokhara og hovedstaden Kathmandu for vinteren.

Vi fortsetter å gå til landsbyen Tsarang som vi ankommer til i tide for å spise lunsj. Tsarang er kjent for det over 700 år gamle klosteret som ligger i utkanten av byen med de hvite fjelltoppene i Annapurna fjellkjeden i bakgrunnen.

Vi spiser lunsj og kjører resten av veien til hovedstaden Lo Mantang som vi skal bo i de neste 3 nettene.

Første dagen i Lo Mantang starter vi med yoga og meditasjon med tibetansk syngebolle før vi beveger oss ut for å ta en titt på byen.

Byen er i ferd med å stenges ned for vinteren og i den forbindelse er det en buddhistisk festival i landsbyen som vi får overvære. Vi deltar både på puja (religiøs seremoni i klosteret) og får overvære lamadans sammen med lokal befolkningen.

Vi besøker klostrene

og kongepallasset.

Resten av dagen slapper vi av og nyter landsbylivet.

På den andre dagen vår i Lo Mantang satt vi oss på hesteryggen og red i vakkert landskap til det over 700 år gamle meditasjonsklosteret Garphu, som er delvis bygget inni en hule i fjellet. Vi får med oss Babu guiden vår og bærerne på turen og til tross for at de har motstand mot å ri på hest tar det ikke mange minuttene før de rir som om de aldri har gjort på noe annet.

I tidligere tider så bodde noen av innbyggerne i Upper Mustang i landsbyer som var etablert inne i grotter i fjellet. Vi besøkte en slik landsby grotte.

Fra Lo Mantang så startet vi på nedturen til flyplassen i Jomsom som vi skal fly utfra 4 dager senere. Fra Lo Mantang har vi en lang dag foran oss. Turen går i vakkert landskap over 4.000 meters passet Chago La til det lille klosteret Ghar Ghumba.

Fra Ghar Ghumba går turen videre over 4.000 meters passet Mui La til Dakmar og Ghemi. Vi er tilbake på det nye gjestehuset med de fine rommene hvor vi overnatter i til neste dag.

Etter frokost så setter vi oss i jeepen og kjører frem til vi kommer til den lille landsbyen Samar. Fra Samar så går vi ned gjennom det samme landskapet vi startet i andre dagen på fotturen, til landsbyen Chhusang hvor vi er fremme til lunsj. Vi har vår siste yoga og meditasjonsundervisning som er en forberedelse på neste dags gåtur, som går over et pass på 4.000 meter til den hellige landsbyen Mukhtinat.

Vi kommer frem til Mukhtinat akkurat i tide for å spise en sen lunsj. Turen over fjellpasset hvor vi har gått opp over 1.000 høydemeter gikk fint, men vi er alle slitne når vi ankommer gjestehuset vi skal bo på i Muktinath. Da vi kommer til toppen av 4.000 meters passet får vi belønning i form av den vakre utsikten vi har på alle kanter. Bak oss ligger fjellen i Upper Mustang. Foran oss ligger de to store fjellkjedene Annapurna og Dauralgiri.

Etter lunsj går vi for å se på de hellige templene og klostrene i landsbyen. Mukhtinat er en landsby som er hellig for både Buddhister og Hinduer, og byen er en av de få landsbyene i Himalaya som nepaleserne selv besøker.

Når vi kommer tilbake til gjestehuset har vi avskjedsmiddag hvor vi deler et godt måltid og gode opplevelser fra turen.

Vi står opp tidlig om morgenen for å rekke flyet i Jomsom. Vi har en halvannen times kjøretur foran oss før vi er på flyplassen. Vi hadda fått booket oss inn på noen tidligere flighter enn den vi hadde opprinnelig. Det innebærer at vi måtte dele gruppen på to flighter. Da den første delen av gruppen i lusften så bestemmer flyselskapet seg for å kanselere resten av flyavgangene for dagen på grunn av sterk vind. Gruppen som fortsatt er i Jomsom må belage seg på å kjøre med bil tilbake til Pokhara. Vel tilbake på hotellet i Pokhara får vi oss en etterlengtet varm dusj og en god natts søvn før vi flyr tilbake til Kathmandu neste dag.

Vi har hatt 12 fine dager i fjellet med T-skjorte vær de fleste dager. Opplevelsene har vært mange og mektige for de fleste av oss. Selv om vi reiser hjem til hverdagslige omgivelser vil turen og opplevelsene leve videre inni oss og med de 100 vis av fotografiene vi har tatt underveis.

Har du lyst å bli med på en fottur i Himalaya kan du kontakte meg på e-mail: Ingvill@nepaltur.no eller telefonnummer +47 40805483.

Last ned tips til din egen nepaltur

I denne brosjyren får du praktiske tips som du bør tenker gjennom når du planlegger en tur til Nepal. Du får også turtipsene mine fra 6 forskjellige fjellområder som jeg har besøkt i Nepal.