Ingvill’s feriedagbok – Fine opplevelser i norske fjell

For litt over fem år siden gjorde jeg en livstilsendring da jeg sluttet i jobben min som prosjektleder i en bank i Oslo, for å reise et år i Asia. Dette året endret livet for alltid. I dag følger jeg hjertet mitt som banker sterkt for å ha med gjester på tur til Nepal. I fjellene både i Norge, Nepal og resten av verden finner jeg roen og føler meg hjemme. Når jeg er hjemme elsker jeg å dra på tur norske fjell.

Kang La pass in Naar - Phu

Kang La pass, Annapurna, Himalaya, Nepal

Denne sommeren har jeg hatt noen deilige feriedager i de norske fjellene. Jeg startet ferien på brekurs med den nepalske fjellguiden JyamchangJostedalsbreen, før jeg reiste videre til noen deilige dager i Jotunheimen. Jeg bodde noen netter på Leirvassbu som ligger vakkert til inne i Jotunheimen og avsluttet ferien med en telttur alene i vakre Vest Jotunheimen.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Tilbudene for opplevelser i norske fjell er fantastisk variert. Selv om jeg føler jeg har hatt en innholdsrik og variert ferie, har jeg bare opplevd en liten brøkdel av alt det som er mulig å oppleve i de vakre fjellene våre. I Norsk natur har du de beste forutsetninger til å forberede deg før du drar på en fottur i Nepal. Er du vant med å gå i det norske fjellet har du lagt grunnlaget for å dra på tur til Nepal.

Hva har Nepal å by på som du ikke får oppleve i norske fjell?

Med alle de spektakulære naturopplevelsene vi kan oppleve i Norge, virker det kanskje litt rart at jeg har lyst å ha gjester med på fottur til Nepal.

I Nepal kan du få bli med meg på fjelltur blant noen av verdens høyeste fjell i Himalaya. Du får også muligheten til å koble helt av fra hverdagens stressende tilværelse, og oppleve en gjestfri og annerledes kultur. Å bli dratt ut av hverdagen og inn i en tilværelse som er så forskjellig fra vår egen gjør noe med deg som menneske.

Langtang, Himalaya, Nepal

På brekurs i Jostedalen med Jyamchang fra Nepal

Visste du at noen av de beste fjellguidene som guider i det norske fjellet om sommeren kommer fra Nepal? En av de er Jyamchang som har utdannet seg til å bli internasjonal fjellguide (tindeveileder) som er en anerkjent guideutdannelse.

Jyamchang Bhote Sherpa Salaka, IFMGA guide from Nepal

Jeg dro til Jostedalen på brekurs sammen med Geir og Harald som skal være med tur til Everest Basecamp kombinert med topptur på Island Peak (6.189 moh.) i høst. Vi dro på brekurs som en del av forberedelsene til toppturen på Island Peak.

Vi hadde noen fine dager på breen sammen med Jyamchang og fikk god trening i forholdene som møter oss på en isbre. Jyamchang skal også være guiden vår når vi skal bestige Island Peak i november. Vi gleder oss til å treffe han igjen når vi skal på topptur i Nepal.

On glacier course in Jostedalen

Timeout på Turtagrø

Etter brekurset dro jeg videre til Leirvassbu for å være der i noen dager. Jeg var ganske utslitt etter noen intense dager på isbreen og hadde behov for litt egentid. På vei til Leirvassbu stoppet jeg på Turtagrø og satte opp teltet mitt. Oppholdet på Turtagrø med skyfri himmel over Skagadølsryggen var en utrolig opplevelse. I den vakre storslåtte naturen satt jeg utenfor teltet mitt i timesvis og nøt utsikten til fjellet over alle fjell Store Skagadølstind. Det er ikke ofte jeg har hatt muligheten til å sitte i timevis og nyte utsikten til Store Skagadølstind.

Camping with the best view to the Skagadølspeaks in Jotunheimen, Norway

Toppturdager på hyggelige Leirvassbu

Jeg besøkte Leirvassbu fjellstue for mange, mange år siden. Det var før jeg begynte å interessere meg skikkelig for fjell og fjelltopper. Et besøk på Leirvassbu for å ta noen toppturer i området, har stått på bucketlisten min de siste årene. Jeg ankom fjellstuen i vakkert sommervær med 25. grader og sol fra skyfri himmel. Det var god atmosfære og mange gjester fra både innland og utland på hytta.

I terrenget ved Leirvassbu er det et hav av turmuligheter. En dagstur eller telttur til et av områdets mange fiskevann eller en spasertur innover den vakre dalen er en fin naturopplevelse. Leirvassbu ligger i naturskjønne omgivelser og et yndet turmål for de som går fra hytte til hytte i fjellet. Leirvassbu ligger i vakker natur mellom turisthyttene Skogadalsbøen, Krossbu, Spiterstulen, Gjendebu og Olavsbu.

Landscape at Leirvassbu in Jotunheimen, Norway

Eldorado for toppturer over 2.000 meter

Fjellstuen er omringet 2.000 meters topper. Noen av fjelltoppene er lette å bestige, mens noen av de krever mer erfaring fra klatring og hvordan man gå sikkert på en isbre. Med en dyktig fjellguide kan du også bestige de 2.000 meterne som er litt mer krevende. På Leirvassbu kan du gå trygt på topptur sammen med den nepalske fjellguiden Dawa. Dawa er oppvokst på 4.000 meter i den avsidesliggende dalen Rolwalling i Himalaya og har besteget Mount Everest mange ganger.

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.

Våre turer

Under oppholdet mitt på Leirvassbu dro jeg på topptur på noen av de lette 2.000 meter toppene. Jeg var på den populære fjelltoppen Kyrkja på 2.032 meter. Jeg forsøkte også å bestige Stetinden 2.020 meter i vakkert sommervær. I fjellområder jeg besøker for første gang liker jeg å få gode råd fra lokalkjente. Hos betjeningen i resepsjonen på Leirvassbu fikk jeg gode råd som jeg fulgte. På fotturen til Stetinden ble jeg rådet til å gå opp langs ryggen istedenfor å gå over en isbre. Jeg fikk vite at det var et luftig men trygt område jeg måtte passere. Da jeg kom til dette stedet så sviktet motet og høydeskrekken tok overhånd. Siden jeg var alene på tur, og det ikke var noen andre mennesker i nærheten så valgte jeg å snu på 1.950 meter.

Stetinden in Jotunheimen, Norway

Smørstabbtindan in Jotunheimen, Norway

Vakker natur, vakkert vær og spennende mennesker. For meg kan ikke livet bli bedre enn det er på en vakker sommerdag i fjellet.

Ny timeout på telttur i Jotunheimen

Etter noen dager på en fjellstue full av gjester, hadde jeg behov for å ha noen dager helt for meg selv. Jeg har mye erfaring med å dra på telttur rundt om i verden, men jeg har ikke mye erfaring med å dra på telttur alene. Det startet jeg med ifjor og denne turen var min tredje telttur alene.

Skogadøla valley in Jotunheimen, Norway

Hemmeligheten med å få en behagelig telttur på fottur i fjellet er å ha lett utstyr. For noen år siden var jeg på telttur i Rocky Mountains sammen med noen amerikanske venninner. Venninnen min og jeg overnattet i teltet hennes Copper Hotel HV UL2 fra produsenten Big Agnes. Det fine med dette teltet er at det er et telt av høy kvalitet som veier under 2 kilo. Jeg har hatt med meg teltet på en vårtur mellom 4.000 og 5.000 meter i Himalaya og på flere sommerturer i forskjellig vær i Jotunheimen. Teltet er lite og ulempen er det ikke er plass til å fyre opp en primus inne i teltet. Til å sove i har jeg med en helium dunsovepose fra Marmoth som veier under en kilo. Gourmet middagen sparer jeg til jeg kommer hjem og har med Real Turmat for å holde vekten nede. Jeg pakker i en 60 liters Gregory ryggsekk hvor jeg henger teltet på utsiden. Total vekt på sekken er mellom 12 og 15 kilo.

Dag 1

Jeg dro på en 3 dagers telttur som startet på merket løype fra Leirvassbu ned Gravdalen og Utladalen til Skogadalsbøen turisthytte. Dagen ble tilbragt i utrolig vakker norsk natur med fantastisk flott utsikt til Styggedalsryggen i Hurrungane. Da jeg passerte Skogaldalsbøen turisthytte fortsatte jeg på merket løype opp Skogadøla mot Olavsbu. Da jeg hadde gått en halvtime førti minutt oppover dalen fant jeg et fint sted ved elven hvor jeg satt opp teltet for natten.

Hiking in Jotunheimen, Norway

Dag 2

Det var vanskelig å få lagt seg tidlig nok i de vakre omgivelsene. Det ble formiddag før jeg kom meg ut av teltet på dag 2. Jeg tok livet med ro, koste meg med pulverkaffe fra Starbucks og hjemmelaget havregrøt. Jeg liker å ta livet med ro og nyte tilværelsen når jeg er alene i fjellet. Klokka ble to før jeg hadde fått ryddet sammen sakene mine å fortsatte på turen opp Skagadøla til Olavsbu.

Camping in Skogadøla valley in Jotunheimen, Norway

Denne dagen traff jeg ikke på et eneste menneske. Solen skinte fra skyfri himmel og jeg gikk i shorts og bikini overdel. Kontrastene denne dagen var store fra den juli dagen i 2011 da jeg gikk opp dalen dagen etter at det hadde kommet 50 mm nedbør om natten. At været er uforutsigbart og at jeg kan oppleve alle årstider selv midt på sommeren er litt av sjarmen med norske fjell.

Da jeg var nesten fremme på Olavsbu var jeg sulten og bestemte meg for å stoppe å spise lørdagsmiddag, bestående av en stykk Real Turmat med et glass rødvin til. Jeg kom frem til Olavsbu og fikk slått opp teltet ved elleve tiden på kvelden.

Camping at Olavsbu in Jotunheimen, Norway

Det fine med å gå i den norske fjellheimen om sommeren er at det blir ikke mørkt.

Dag 3

Tredje dagen våknet jeg også seint. Jeg hadde satt opp teltet ved siden av elven på Olavsbu og startet dagen med et iiiiiskaldt fjellbad før frokost. Jeg kom meg avgårde litt utpå ettermiddagen. Denne dagen gikk turen tilbake til Leirvassbu hvor jeg hadde parkert bilen.

Været var litt kaldere og det var overskyet da jeg gikk fra Olavsbu. Det gjorde ingenting. Jeg hadde med meg rikelig med klær. Så lenge jeg ikke blir for våt eller fryser når jeg er på tur, så har jeg det topp.  Turen tilbake til Leirvassbu tok mye lengre tid enn planlagt. Det var mange små og store grupper som var på tur i fjellet. Jeg stoppet og slo av en liten prat med de fleste. Midtveis på turen traff jeg en på en reinsdyrflokk. Det var en stor opplevelse og se reinsdyra i den vakre naturen. Utpå kvelden kom frem til Leirvassbu.

Reindeer in Jotunheimen, Norway

Da jeg satte meg i bilen ved Leirvassbu var 10 fantastiske dager med varierte aktiviteter i fjellet var tilbakelagt. 10 dager fylt med vakre naturopplevelser alene og sammen med gode venner på brekurs i Jostedalen, toppturer i Jotunheimen og telttur i vakker natur mellom fjellene i Vest Jotunheimen. I de norske fjell venter opplevelser for gammel og ung, de erfarne fjellvandrerne og nybegynnere. Alt jeg har opplevd i fjellet denne sommeren er aktiviteter som passer for nybegynner i fjellet.

Jotunheimen in Norway

Glad i å dra på Fjelltur

Jeg er veldig glad i å dra på fjelltur i Himalaya og arrangerer fotturer i Nepal. Fotturene jeg arrangerer er utviklet for nordmenn som er glad i å gå på tur. Foruten toppturen til Everest Basecamp og Island Peak avholdes de andre turene i områder hvor det er mindre turister. I september reiser jeg med yogalærer Jonathan Weber og en gruppe på meditasjons og yogaferie til Upper Musatng i Himalaya. I begynnelsen av oktober drar jeg på telttur i landlige omgivelser ved foten av Ganesh Himal fjellkjeden i Nepal. I slutten av oktober bærer det opp i Himalaya igjen på fottur i vakre Langtangdalen som ligger mellom de høye fjellene i Himalaya.

Fjell er fjell og uansett om jeg drar på fottur i Norge eller et annet sted i verden er opplevelsene magiske. I tillegg til vakre naturopplevelser kan jeg stresse ned fra et aktivt liv i byen, senke skuldrene og bare nyte øyeblikkets magi. Livet er utrolig deilig på fottur i vakker natur.