Fjelltur i Nepal til Langtang nasjonalpark i Himalaya

Jeg er tilbake i Kathmandu etter en fantastisk fjelltur i Nepal til Langtang nasjonalpark i Himalaya. Det var et eventyr og få oppleve den vakre naturen mellom fjellene i Himalaya i vakker vinterdrakt. På fjelltur i Nepal var Olaug og Sigrunn med meg sammen med guiden Purna og bærerne Lakpa og Gelje fra Nepal. Under fjellturen fikk vi oppleve naturen og menneskene som bor i noen av de mest avsidesliggende områdene i Himalaya.

Mens vi er i Kathmandu får vi vite at det er snø og full vinter øverst oppe i Langtangdalen. Værmeldingen viser at nattetemperaturene kommer til å være ned mot -17 grader om natten. Basert på værmeldingen så bestemmer vi oss for å droppe natten i telt og bo på gjestehus hele turen. Turen er full av spesielle opplevelser fra vi forlater hovedstaden Kathmandu til vi er tilbake igjen 9 dager senere.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

En reise blant lokalbefolkningen

En fjelltur i Nepal starter i hovedstaden Kathmandu. Bilturen fra Kathmandu til Langtang nasjonalpark tar 6-7 timer langs hellige elver som renner fra Himalaya gjennom Nepal og videre ned i Ganges, små landsbyer og landbruksområder. Bilturen gir oss et lite innblikk i hverdagslivet på landsbygda i Nepal. De mange inntrykkene vi sitter igjen med fra bilturen gjennom landskapet og de små innblikkene vi får i livet på landsbygden, blir en del av reisen vi er på.

Langtang in Nepal

Langtangdalen på sitt beste

I strålende solskinn ankommer vi den lille landsbyen Syabrubensi hvor fjellturen opp Langtangdalen starter. Endelig er vi på tur opp til de vakre fjellene i Himalaya. Dagen etter våkner vi opp til en vakker dag med solskinn fra skyfri himmel. På vei opp til den første landsbyen vi overnatter i stopper vi og drikker te hos en lokal gardskone. Været er nydelig, naturen er vakker og menneskene vi møter på vår vei er åpne og vennlige.

Langtang Valley in Himalaya, Nepal

En morgenstund mellom fjellene i Himalaya er rett og slett magisk.

Morningtime in-between the mountains in Langtang Valley, Himalaya, Nepal

I halvannen dag fortsetter vi oppover den naturskjønne dalen i flott og vakker natur før vi får se de hvite fjellene i Himalaya for første gang. Det første snødekte fjellet vi får se er Langtangs høyeste fjelltopp Langtang Lirung på 7.200 meter. De neste dagene er vi omgitt av vakre fjell på alle kanter.

Langtang Lirung 7.234 meter in Langtang, Himalaya, Nepal

Fjelltur i Nepal nytes i sakte tempo

Oppover Langtangdalen nyter vi livet i sakte tempo. Når vi blir sultne spiser vi Dal Bhat (en lokal rett bestående av ris, linsesuppe, curry og grønnsaker) på lokale gjestehus. Om kvelden slår vi oss til ro på et gjestehus for natten. Vi nyter livet sammen med lokalbefolkningen og de andre turistene som kommer fra forskjellige steder i verden. Vi blir kjent men en ung Chef som driver en restaurant i Singapore, og lokale vertshuseiere med sterke historier fra livet i Himalaya.

Lama Hotel village in Langtang Valley, Himalaya, Nepal

Da Nepal ble rammet av jordskjelv i april 2015, ble Langtangdalen hardt rammet. Landsbyen Langtang ble rammet av er stort steinras som begravde alle husene bortsett fra et i landsbyen. Alle beboerne i dalen har en eller flere slektninger som omkom i denne naturkatastrofen. Nepaleserne er et sterkt folkeslag som står på og går videre uansett hva som rammer dem. Det har de gjort etter jordskjelvet også og i landsbyen Langtang er det kommet mange nye gjestehus.

Langtang village in Langtang, Himalaya, Nepal

Kyanjin Gompa det perfekte utgangspunkt for en ferie i Himalaya

Til lunsj på dag nummer tre ankommer vi den lille landsbyen Kyanjin Gompa på 3.850 meter. Det synet som møter oss av snødekte Himalayafjell som bader i solskinn fra skyfri himmel er helt spesielt. I tre dager koser vi oss i vakkert vinterlandskap på fjelltur i Nepal.

I Kyanjin Gompa bor vi på gjestehuset Norlung. Snøen og kulden kom litt brått på landsbybeboerne. Den innlagte vannet er frosset og det er også vannet som benyttes i kraftverket, til å produsere strøm til landsbyen. Selv om vi ikke har innlagt vann og strøm så lider vi ikke noen nød.

Norlung Guesthouse in Kyanjin Gompa, Langtang Valley, Himalaya, Nepal

Kaldt ute behagelig inne på gjestehuset

Værmeldingen på Yr for området vi skulle på fjelltur i viste før vi reiste nattetemperaturer ned mot -17 grader og skyfri himmel mesteparten av tiden. Heldigvis ble det ikke så kaldt på natten som det var spådd, men solskinn fra klar himmel mesteparten av turen det hadde vi. Vi hadde forberedt oss på at det kunne være kaldt i fjellet og hadde med godt med klær og varme soveposer.

Gjestehuset vi bodde på er solid bygget, og det var etter forholdene behagelig temperatur på rommene.  Jeg opplevde faktisk at soveposen jeg hadde med som har en komforttemperatur på -12 grader ble altfor varm.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Det perfekte utgangspunkt for en fjelltur i Nepal

Langtang er et av de populære turområdene å dra på fjelltur i Nepal, på grunn av at det er lett å komme seg dit fra Kathmandu. Det er kun en 6 timers kjøretur fra Kathmandu til du kan startere på gåturen opp til de høye og utrolig vakre fjellene i Himalaya.

Den lille landsbyen Kaynjin Gompa er det perfekte utgangspunktet for en topptur eller fjelltur i Nepal. Du kan bo på et av gjestehusene i Kyanjin Gompa og dra på dagsturer i uberørt natur og noen av fjelltoppene som omringer byen. Fjellturen kan kombineres med en natt i telt i helt uberørt natur mellom 6.000, 7.000 og 8.000 meter høye topper.

Langshisa Karkha Langtang Himalaya Nepal

Drømmer du om å stå på toppen av et fjell og speide utover den vakre fjellverdenen i Himalaya, finnes det flere topper i området som passer for deg som har lyst å dra på din første topptur i Himalaya. En av de er Naya Kanga 5.846 meter som vi ser fra landsbyen. I oktober kan du bli med oss på topptur til denne toppen.

Naya Kanga Peak 5.846 meter in Langtang, Himalaya, Nepal

Har du to uker ferie å bruke på en opplevelsestur i Nepal er Langtang stedet å feriere.

Påskevær i Himalaya

Det nydelige været gjorde at vi hadde et drømmeopphold for både kroppen og sjelen. På Norlung’s takterrasse kunne vi nyte utsikten til alle 5.000, 6.000 og 7.000 metrene som vi hadde rundt oss på alle kanter.

Kyanjin Gompa in Langtang Valley, Himalaya, Nepal

På grunn av kulde og snø droppet vi å overnatte en natt i telt innerst i dalen. Vi fikk istedenfor en vakker dagstur i urørt natur innover dalen. Jeg har ikke ord for hvor vakke naturen som møter oss innover dalen som ligger dekket i snø mellom de høye fjelltoppene. Det er uvirkelig å tenke på at elven som renner som en livsåre fra snøbreene oppe i Himalaya til slutt ender opp i Ganges.

Den vakre naturen gjør oss salige. Den vil ingen ende ta. Vi spiser varm lunsj som består av Real Turmat som jeg har tatt med fra Norge, før vi snur og går tilbake til landsbyen.

Tilbake i landsbyen slapper vi av på benken med mor i huset som er en sprek gammel dame med masse humor.

Kyanjin Gompa in Langtang Valley, Nepal

Kyanjin Ri 4.400 meter

Eventyret i Himalaya er ikke over selv om vi ikke kommer oss på telttur til enden av dalen Langshisa Karkha. Finværet fortsetter og neste morgen drar vi på topptur på fortoppen til Kyanjin Ri på 4.400 meter.  Utsikten, været og omgivelsene er superbra.

Breathtaking view of Langtang Valley, Himalaya, Nepal
Breathtaking surroundings Kyanjin Ri 4.400 meter, Langtang Valley, Himalaya, Nepal

Overraskelsesparty for Sigrunn

Om kvelden så overasker vi Sigrun og guiden vår Purna med selskap. Vi feirer på norsk/nepalesisk vis med medbragt spekepøsle, koktepoteter, pmmes frites, momo (tibetansk dumpling), chapati (lokalt brød) og kake.

Birthdayparty in the Himalayas

Sigrun, Olaug og jeg får hvert vårt strikkede lokale hodeplagg i gave fra vertinnen på gjestehuset.

Fjelltur i Nepal går mot slutten

Morgenen etter sier vi farvel til vertskapet vår på gjestehuset i Kyanjin Gompa og starter på turen nedover dalen mot Kathmandu.

Kyanjin Gompa in Langtang Valley, Himalaya, Nepal

På veien så overnatter vi på gjestehus i landsbyen Rimche. Gjestehuset ligger vakkert til med utsikt nedover dalen.

Guesthouse with a view in Rimche, Langtang Valley, Nepal

Fra snø og vinter i Kyanjin Gompa går vi over til frodig regnskog, fortsatt solskinn og t-skjorte på siste dagen vår på fjelltur i Nepal.

Langtang in Nepal

Uten «gutta» fra Nepal guiden Purna samt Lhakpa og Gelje hadde vi ikke kunnet gjennomføre denne fjellturen. De lokale medarbeiderne gjør en uvurderlig jobb når de sørger for at vi har det bra på fjelltur i Nepal, samt at vi kommer oss trygt opp i og ned igjen fra fjellene i Himalaya.

Purna, Lhakpa and Gelje in Langtang, Nepal

Fjellene i de fjerne……

Tilbake i Kathmandu spiser vi lunsj på takrestauranten Annamaya i Patan som er nabobyen til Kathmandu. Været er flott og i det fjerne ser vi fjellkjedene i Himalaya. Det føles uvirkelig å sitte i 25 grader i Kathmandu og tenke på at noen dager tidligere var vi midt inne i de mektige fjellene i Himalaya.

View from Annamaya Restaurant in Patan, Nepal

Å få komme til Nepal og oppleve livet i den avsidesliggende Langtangdalen er som å komme til en helt annen verden. Det må oppleves! Jeg har lyst å ha alle som er glad i å være ute i naturen og drømmer om få oppleve Himalaya med på fjelltur i Nepal. Livet på tur i Himalaya er en spesiell opplevelse som blir med deg hjem og lever videre inni deg i lang tid etter at du har kommet hjem.

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.