«Off touristic» fottur i vakre Ganesh Himal

For et eventyr jeg har vært på og for noen flotte mennesker jeg har hatt med meg på denne turen:-) Jeg har vært på en 12 dagers fottur i et område som det ikke vandrer mye turister i. Jeg har fått se på nært hold hvordan det er å leve på landsbygda i Nepal, jeg har fått se fantastisk natur, mye vær har vi hatt ca. 40 graders temperaturforskjell mellom høyeste og laveste temperatur.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Norsk fjellvår i Rupchet:-)

Fottur_Ganesh_Himal_2

Fire dager senere koser vi oss med et bad i elven:-)

Fottur_Ganesh_Himal 3

Jeg kan trygt si at dette var en helt annen tur med et annet fokus. Nysgjerrig som jeg er så måtte jeg jo prøve meg på en tur i et område turister normalt ikke besøker:-)

Landsbyen vi startet fotturen i:

Fottur_Ganesh_Himal_4

Noen nysgjerrige lokale barn:-)

På eventyr blant lokalbefolkningen

Turen startet med en seks timers kjøretur fra Kathmandu i en minibuss som var fullastet med mat og utstyr for 12 dagers fottur, syv nepalesere og meg. Nepaleserne var med som bærere, guide og kokk.

Angående været så var det nesten som å være på tur i de norske fjellene, med dager hvor vi hadde alle årstider på en dag. Det startet å regne på ettermiddagen den første dagen når vi hadde slått opp teltleiren. Jeg og guiden var enige om at det bare var en liten regnskur. Det regnet til tider ganske kraftig med noen få solgløtt innimellom de kommende 5 dagene. Da er det godt å være fra vestlandet hvor vi er vant med litt vær. Vi hadde snø og minus grader om natten på det høyeste overnattingsstedet Rupchet (ca. 3.800 moh.). Værgudene må ha hørt at jeg savnet vinteren i Norge:-)

Fire dager senere kom vi til Jyamrung i lavlandet hvor det var 30 – 35 grader, og vi badet i elven på ekte asiatisk vis (med klær på). Medbrakt personlig campingutstyr som sovepose, dunjakke, ullundertøy, osv. holdt meg varm og tørr under alle omstendigheter. Været vi hadde på denne turen skal være uvanlig for årstiden.

Værgudene ga meg en smak av vinterfjell…

Fottur_Ganesh_Himal_4

På tur gjennom landsbyene utenfor allfarvei

Landskapet vi gikk i var en kombinasjon av landbruksområder og jungel. Vi gikk ikke i store fjell som du gjør i Mount Everest men det var allikevel utrolig vakker natur. Denne turen har andre kvaliteter enn en tur i de store fjellene. Her får du se livet på landsbygden som tilsynelatende virker til å være strabasiøst og utrolig fysisk krevende. Landbruksområdet vi gikk i besto av ørsmå landsbyer som klorer seg fast i åssiden. Landsbyene ligger på mellom ca. 1.000 moh. og opp til 3.000 moh. Langt fra alle landsbyer har bilvei eller elektrisk strøm. En dagsmarsj til fots med produkter man kjøper eller selger til og fra markedene er ikke uvanlig.

Livet på landsbygda:

Fottur_Ganesh_Himal_5

Vi passerer en liten landsby:

Frøken Ytreland på bærtur……….

Fottur_Ganesh_Himal_6

Det magiske landskapet

Jungelen var som å gå gjennom et landskap som ligner på landskapet i Ringenes Herre filmene. MAGISK. Vi var fire dager sammenhengende i jungelen, og gikk gjennom noen helt fantastiske rododendron skoger i full blomst med rododendron trær opp mot 15 – 20 meter. Visste du at den rododendronen med rød blomst er Nepals nasjonalblomst? Det var også små setrer oppe i åssidene hvor de hadde husdyrene på sommerbeite og dyrket diverse grønnsaker. Det går ikke å beskrive hvor vakkert det var, det må oppleves! På en klar dag kan man se de store fjellene i Manaslu, Annapurna og Langtang.

Rød rododendron:

Rododendronskog i full blomst:

Her var det litt bratt………

Fottur_Ganesh_Himal_7

Asosiasjoner til Ringenes Herre?

Fottur_Ganesh_Himal_8

En liten seter som ligger på ca. 3.000 moh:

Fottur_Ganesh_Himal_9

Utsikt til de store fjellene:

Manasalu:

Fottur_Ganesh_Himal_10

Annapurna:

Fottur_Ganesh_himal_11

Teltleirene ble satt opp ved elvebredder og i utkanten av landsbyene. Den ene dagen kunne guiden fortelle at jordet vi campet på hadde vært treningsleir for maoistene, mens de holdt til i jungelen før de kom i regjering. Det gjør inntrykk å bli minnet på hvordan at det har vært borgerkrig i landet ganske nær fortid.

Frokost med utsikt:

Fottur_Ganesh_Himal_12

Lokaltransport oppe i fjellene:

Fottur_Ganesh_Himal_13

Soloppgang over fjellene i Langtang:

Soloppgang 2 over fjellenne i Langtang:

The sun rises over the Langtang mountains in Himalaya, Nepal

Soloppgang 3 siste dagen:-)

Enjoying the Sunrise in Jyamrung, Nepal

Luksus teltliv for kropp og sjel

Jeg fikk tre måltider til dagen. Frokosten besto av grøt eller musli, egg i forskjellige varianter, brød, Juice, kaffe og te. Til lunsj og middag fikk jeg varme retter hver eneste dag med masse grønnsaker og litt fisk og kjøtt.

I dette området er du virkelig turist og du blir lagt merke til. Du blir møtt med en utrolig vennlighet fra de som bor her. Selv om livet kan virke strabasiøst for dem som bor her, er det en god stemning i landsbyene vi passerer. Barna er nysgjerrige som barn flest.

Menneskene jeg var på tur med var helt supre og utrolig vennlige. Jeg har hatt det helt supert i sammen med dem fra vi kjørte ut av Katmandu til vi var tilbake igjen. Guiden var fra området så jeg fikk komme hjem til han og hilse på familien. Jeg fikk også bo privat i to netter hos moren til Ram som driver trekking byrået. Jeg synes det er utrolig generøst av dem å la oss turister få komme så tett inn på livene deres, og jeg fikk virkelig oppleve hvordan livet på landsbygden er. Jeg setter utrolig pris på gjestfriheten deres.

Guiden:-)

Fottur_Ganesh_Himal_17

Hjemme hos Guiden:

Fottur_Ganesh_Himal_18

Hjemme hos moren til Ram traff jeg Andreas og Johan fra Stockholm:-)

Fottur_Ganesh_Himal_20

En tur til Nepal anbefales!

For de av dere som er glad i naturen og ønsker å oppleve noe som er annerledes, kan denne turen anbefales på det varmeste. Dette er en mye lettere tur enn for eksempel Mount Everest Basecamp, da det høyeste punktet på denne trekken er rundt 4.000 meter mot 5.300 på Everest. Det er også kortere dagsetapper. Dere må være forberedt på at det er annerledes enn slik vi har det hjemme. Dere vil oppleve god service og god mat tre ganger daglig. De jeg har vært på fottur med er mennesker som virkelig står på pinne for at du skal ha det bra. Jeg dro guiden opp av sengen en kveld etter at han hadde lagt seg, fordi det var en stor edderkopp i sengen min. Han sto opp og tok knekken på den med et stort smil om munnen.

Nepal har en spesiell plass i hjertet mitt. Det er så desidert det landet som rører mest med meg av de landene jeg har besøkt på reisen min i Asia. Det er ikke bare flotte fjell og fin natur som gjør at jeg liker meg så godt her. Det er en utrolig god atmosfære og du møter mange utrolig flotte mennesker med en holdning som vi kan lære noe av i den vestlige verden.

I FEEL I AM ON THE RIGHT TREK:-)

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.