Personlig trener og viljestyrke kan drømmen om Himalaya bli virkelig!

Jeg satt ved kjøkkenbordet og jobber en sen søndagskveld i begynnelsen av mars 2017, da jeg plutselig fikk en mail i fra Ursula Julie Monsen. I mailen beskrev hun livlig en tur hun hadde vært på til Darjeeling i India noen år tidligere. Hun fortalte at hun i Darjeeling hadde sett fjellene i Himalaya på avstand. På reisen til Darjeeling ble drømmen om å kunne vandre i Himalaya en dag skapt.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Julie bor rett utenfor Stavanger og jeg opprinnelig er fra Stavanger. Jeg har derfor benyttet muligheten til å treffe Julie, når jeg har vært på besøk hos moren min. Vi har hatt mange og lange samtaler om Julie’s drøm om å få oppleve fjellene i Himalaya og i oktober drar vi på fottur til Langtangdalen i Nepal sammen.

Kyanjin Gompa, Langtang, Himalaya, Nepal

Kyanjin Gompa, Langtang, Himalaya, Nepal

Vi har hatt noen grundige samtaler om forutsetningene til Julie for å bli med på tur, og om det i det hele tatt har vært realistisk for henne å ha en fottur i Himalaya som målsetting. Julie blir 62 år til høsten. Noen av funderingene til Julie om hennes kapasitet til å bli med på tur som vi har jobbet med er, om hun vil klare å bli i god nok form, ville hun klare høyden, var det realistisk mål å tro at hun som var i så dårlig  fysisk form ville klare å trene seg opp til å bli med? Hun har lagt ut i det uendelige om at jeg må forstå hvor utrolig dårlig trent hun er, og at hun aldri har vært glad i fysisk aktivitet.

Ursula Julie Monsen trener for tur i Himalaya

Ursula Julie Monsen trener for tur i Himalaya

Tilbakemeldingen min til Julie har alltid vært «KLART DU KAN BLI MED MEG PÅ TUR TIL HIMALAYA». Er lysten, motivasjonen og viljen til å prioritere den treningen som skal til for å komme i form, er en fottur i Himalaya realistisk for de fleste. Jeg vil ikke anbefale alle som drømmer om å dra på tur i Himalaya om å begynne med en fottur til Everest Basecamp, da den er en hard fottur på grunn av høyden. Fotturen i Langtangdalen som Julie skal være med på passer for de fleste som er glad i å gå på tur og i god tur form.

Julie er motivert og tar treningen på alvor. Hun har fått seg en Personlig trener som hjelper henne med treningsopplegget for å komme i form til turen i oktober.

Personlig trener Lene Løland

Den personlige trenren til Julie er Lene Løland som 30 år og utdannet Ernæringsfysiolog. Hun har i tillegg studert idrett og friluft på Universitetet i Stavanger. Bak seg har hun flere års erfaring som Personlig trener, motivator og gruppeinstruktør på Elixia og Sats. Siden 2012 har hun drevet «Ernæringsklinikk1» hvor hun jobber som Ernæringsfysiolog. Som Ernæringsfysiolog har hun individuelle samtaler hvor hun gir forebyggende råd og veiledning til personer med livsstilssykdommer. Noen av områdene hun gir veiledning på er vektreduksjon, mage- og tarm plager, mat allergier og intoleranser, diabetes type 2. Hun gir råd på kosthold for spesielle grupper som gravide, barn, eldre og idrettsutøvere. Hun jobber generelt med å optimalisere kostholdet til den enkelte. Utover dette holder hun foredrag for mindre og større bedrifter.

Personlig trener Lene Løland

Personlig trener Lene Løland

Når det gjelder Personlig trening, tilrettelegger hun trening for den enkelte ut i fra ønsker og behov. Her instruerer hun både i inne trening, hvor styrketrening utgjør en stor del, samt ute trening som intervaller, løp i ulendt terreng og i sand.

Fra tidligere har hun 15 års erfaring som konkurranse turner. Hun har deltatt i en rekke nasjonale og internasjonale mesterskap. De siste årene har hun også drevet med friidrett / 7-kamp i friidrett i 4 år. Utover dette studerer hun fulltid på sykepleien ved Universitet i Stavanger.

I det siste har Julie postet mange fine bilder av når hun og Lene er på Sola stranden og trener. Lene og Julie ønsker at flere skal bli inspirert til å gjøre som Julie. De vil dele erfaringene sine fra hvordan en drøm om å dra til Himalaya kan bli virkelighet gjennom målrettet trening.

Hellestø stranden på Jæren (Arkivbilde fra November 2017)

Hellestø stranden på Jæren (Arkivbilde fra November 2017)

Intervju med Lene Løland

Lene Løland gir et innblikk i hvordan hun som Julie’s Personlige trener og Julie jobber frem mot fotturen i Langtangdalen til høsten.

Kjenner du Julie fra før hun ønsket å dra til Himalaya?

Julie og jeg har kjent hverandre i 6 år. Vårt bekjentskap startet i 2012 da jeg jobbet som Personlig trener på Elixia og hun ble kunde der.

Kan du fortelle litt om hvordan du fikk vite om Julies planer?

Julie fortalte om sine planer under et personlig møte. Hun lurte da på om jeg hadde troen på at hun kunne gjennomføre dette. Hun var veldig usikker på om hun skulle melde seg på eller ikke.

Hva tenkte du første gang Julie presenterte planene sine for deg?

Da Julie fortalte om planene var det første jeg tenkte at det var et veldig stort mål å sette seg. Ettersom jeg kjenner Julie godt og vet hun har viljestyrken på plass, var dette et realistisk mål for henne. Julie har god selvinnsikt og kjenner godt til utgangspunktet sitt. Hun vet at målet hun har satt seg krever at hun er målbevisst og innforstått med alt arbeidet som kreves for at hun skal kunne gjennomføre denne turen. Jeg har også lært Julie å kjenne så godt at jeg vet at når hun har satt seg et mål, så er hun mye mer strukturert i arbeidet som kreves, enn om hun ikke har satt seg et særlig utfordrende mål.

Ursula Julie Monsen forbereder seg på å dra på tur til Himalaya

Ursula Julie Monsen forbereder seg på å dra på tur til Himalaya

Når begynte dere å trene for denne turen?

Julie og jeg har trent sammen av og på i 6 år. Vi har hatt periodevise opphold da vi på hver vår kant har vært opptatt med annen jobb/ studier etc. Vi har under disse oppholdene hatt god kontakt.

Selve opptrening til turen begynte vi med da Julie fortalte om sine planer om å reise på tur med Nepaltur. Vi har hele tiden hatt fokus på å utfordre Julies komfort sone. Hun har lett for å miste motivasjonen så fort treningen blir utfordrende og pulsen øker. Jeg har vært bevisst på å pushe henne ut av komfort sonen, både av psykiske og fysiske årsaker. Når Julie klarer å pushe kroppen ut av komfort sonen og kjenner på mestringsfølelse gir det henne stor motivasjon til å fortsette arbeidet.

I tillegg til fysisk aktivitet har vi også hatt stort fokus på kostholdet hennes. En gradvis vektreduksjon har hele tiden vært et av hovedmålene hennes. Ettersom Julie er ei svært sosial dame som er glad i sammenkomster her og der, er det vanskelig for henne å fra-stå alt på «nei- listen». Dette har gjort at hun har gått en del opp og ned i vekt gjennom den tiden jeg har vært hennes veileder. Julie vet at det krever et stort fokus å foreta seg en livsstilsendring og oppnå vektreduksjon. Da dette er utfordrende og til dels vanskelig å gjennomføre for Julie, fordi det sosiale betyr så mye for henne, ble vi enige om at fokuset skulle flyttes mer over til å forbedre den fysiske formen, og la vektreduksjonen bli en naturlig del i treningen hun utfører. Julie gir uttrykk for at hun er tilfreds med dette.

Ursula Julie Monsen trener på solastranden for å komme i form til fottur i Himalaya

Ursula Julie Monsen trener på solastranden for å komme i form til fottur i Himalaya

Kan du fortelle kort om treningsopplegget deres?

Det mest optimale hadde vært om jeg kunne møtt Julie 2-3 dager i uken å trent sammen med henne. Da tiden ikke strekker til verken for henne eller min del, blir det til at vi i tiden fremover møtes 1 dag i uken. I tillegg vil Julie trene på egenhånd 2-3 dager i uken. Altså en treningsmengde på 3-4 dager i uken.

Den dagen vi har sammen vil det bli en kombinasjon av lengre turer/ intervaller i ulendt terreng/ bakke/ sand, samt 30 minutter med styrketrening hvor vi har fokus på kjerne-muskulatur og ellers de store hoved muskelgruppene. Her blir det alt fra enkle styrkeøvelser, til styrkesirkel, pyramidetrening etc.

De dagene Julie trener på egenhånd, følger hun et treningsopplegg som vi lager sammen. Da blir det i hovedsak fokus på lengre turer i ulendt terreng, ettersom dette er den treningsformen som er lettest å gjennomføre for Julie på egenhånd. Det er også avtalt med Julie at hun må ta seg lengre turer i ulendt terreng, samt noen toppturer for å utfordre seg selv enda mer.

Ursula Julie Monsen trener på solastranden utenfor Stavanger

Ursula Julie Monsen trener på solastranden utenfor Stavanger

Vi skal sammen lage et solid og gjennomførbart opplegg i månedene framover. Dette skal gjøre Julie godt rustet for tur til Himalaya. Det er viktig at treningsprogrammet har en økende vanskelighetsgrad fra uke til uke, slik at hun får utfordret seg og utviklet seg best mulig.

Kan du fortelle kort om hvordan det er å jobbe med Julie?

Julie er ei super positiv og herlig dame på alle måter. Da jeg møtte Julie for første gang, var hun ei smilende og energirik dame. Hun var åpen om at hun aldri har vært glad i fysisk aktivitet og hun var generelt livredd trening. Bare det å ta steget opp på en tredemølle var for henne skremmende og en stor utfordring. Julie trengte en enorm motivasjon og ikke minst brukte jeg MYE tid på å trygge henne.

Jeg forsto tidlig at det var viktig å møte Julie med stor ydmykhet og en stor forståelse for det utgangspunktet hun hadde, med dårlig erfaring innen fysisk aktivitet. Når dette er sagt, viste Julie at hun hadde et stort ønske om å foreta seg en livsstilsendring og komme i bedre fysisk form. Vi ble sammen enige om at veien her var lang å gå, men at vi måtte sette oss mange delmål på veien.

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.

Våre turer

Julie har vært vanvittig samarbeidsvillig. Ikke en eneste gang har hun brutt en avtale om å trene. Hun holder seg alltid til avtaler, og viser tydelig at hun har stor tillit til meg som veileder. Hun vet at jeg kjenner henne godt og ikke ville utsatt henne for en belastning hun ikke ville tåle.

Julie er også ei ærlig, positiv og strukturert dame. Hun har hatt en utrolig stor utvikling de 6 årene vi har hatt sammen. Mange delmål er nådd, men fortsatt har vi flere mål vi jobber oss mot.

Mottoet for Julie er «Føler du deg sliten og vil gi opp, har du kun utført 50% av den belastningen som kroppen tåler».

Tror du hun kommer til å lykkes og hvorfor tror du hun vil gjøre det?

Jeg er veldig sikker på at Julie kommer til å lykkes! Hun er målbevisst og er klar over at denne turen vil være krevende for henne. MEN, motivasjonen har hun med seg og i tillegg har hun deg som turfølge, Jeg vet at dette er gjennomførbart. Dette krever selvsagt at hun er strukturert og dedikert i opptrening mot turen. Dette kommer vi til å prate mye om. Vi skal sammen lage en plan for Julie, som skal forberede henne på en best mulig måte.

Kyandjin Ri in Langtang, Himalaya, Nepal

Kyandjin Ri in Langtang, Himalaya, Nepal

Har du noen generelle treningstips å gi til de som ønsker å dra til Himalaya?

Skal en på tur til Himalaya er det først og fremst viktig at motivasjonen er tilstede. En burde videre skaffe seg en personlig trener/ veileder som kan hjelpe til med å sette opp et realistisk og solid treningsprogram som forbereder kroppen på best mulig måte. En god kombinasjon av styrketrening og kondisjonstrening er viktig her. En burde også prioritere noen turer i høyden, slik at dette ikke blir et «sjokk» for kroppen når en skal på tur til Himalaya.

Med motivasjon og viljestyrke er det meste mulig

Inspirerende å få innblikk i treningsopplegget til Julie i forbindelse med fotturen vi skal på til Langtangdalen i Nepal. Det er ikke bare at Julie må være i god form som skiller denne ferien fra de feriene som Julie pleier å reise på. Julie har fortalt meg at hun liker veldig godt å feriere i omgivelser med litt glamour og luksus. Hun sier ikke Nei takk hvis noen inviterer henne med på tur til et fem stjerners hotell.

Ursula Julie Monsen

Ursula Julie Monsen

På turen i Langtangdalen blir fem stjernes hotell byttet ut med et «femtusen stjerners hotell» (også kalt telt). Vi skal overnatte en natt på den vakre seteren Langshisa Karkha som ligger øde til på grensen til Tibet. Omgitt av de høye fjellene skal vi nyte naturen og det enkle campinglivet i Himalaya. Resten av turen bor vi på gjestehus.

Camping in Langshisa Karkha, Langtang, Nepal

Julie’s historie bringer frem erfaringer fra eget liv

Jeg kjenner meg veldig igjen i Julie’s historie. Jeg har heller aldri vært noe treningstalent. Jeg var forferdelig utrent og overvektig i oppveksten, og jeg forsøkte å unngå gymtimene så godt jeg kunne. Min livstilsendring kom da jeg var 13 år og startet å trene karate. Det første halve året jeg trente karate gikk jeg ned 10 kilo i vekt og ble helt hekta på trening. Alt jeg har fått til når det gjelder fysiske aktiviteter i naturen, har jeg fått til gjennom knallhard trening og med mental viljestyrke.

Min egen historie er en av drivkreftene til at jeg startet å organisere fotturer til Nepal. Etter jeg begynte å utfordre komfort sonen min da jeg var 13 år, har jeg stegvis utfordret komfort sonen min mer og mer. Dette førte til at jeg dro på tur i Nepal. I Nepal har jeg vært på mange fine eventyr, og jeg ønsker å dele de fantastiske øyeblikkene mine med de som er med meg på tur i vakre Nepal.

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.

Våre turer

Lignende artikler

LEGG INN KOMMENTAR

Mandalay in Myanmar 2013Beding, Rolwaling, Himalaya, Nepal