Reisebrev fra de vakre fjellene i Nepal

I dette reisebrev fra reisen min til Nepal i 2018 forteller jeg om fotturene jeg var på der nede.

For halvannen uke siden kom jeg hjem fra en kort, intens og fantastisk tur i Nepal. Iløpet av den måneden jeg var der fikk jeg tid til å besøke landsbyen Abigaun som ligger ved foten av Ganesh Himal fjellkjeden, dra på fottur med Elin i Langtangdalen og besøkt Rolwalling som er et av Nepal’s mest avisdesliggende fjellområder.

Livet smiler når jeg er på reise i Nepal!

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Lille vakre Abigaun ved foten av Ganesh Himal

Abigaun er en liten landsbyen ved foten av fjellkjeden Ganesh Himal, som trenger ny skole. Vi i Nepaltur jobber med å samle inn penger til gjenoppbygge skolen. Tre år etter jordskjelvet hadde skolebarna fått et midlertidig skolebygg. Selv om det var enkelt bygget uten gulv og vinduer så var det et stort fremskritt fra blikkskuret de har fått undervisning i de siste tre årene. Har du lyst til å gi et bidrag til skolen kan du Vippse penger til #111836 (A better world (NGO)).

School in Abigaun, Nepal

The classroom in the school in Abigaun, Nepal

Jeg ankom Abigaun på en heller våt ettermiddag. Det finnes ikke gjestehus i landsbyen, men gjestfrihet er det nok av. Jeg fikk bo hjemme hos denne hyggelige familien.

Breakfast with the locals in Abigaun village, Nepal

Det er så vakkert i denne landsbyen som har verdens beste utsikt til fjellene i Ganesh Himal fjellkjeden.

Abigaun village in Nepal

Det beste av Langtangdalen

Etter besøket i Abigaun var det bare å få vasket litt klær før Elin og jeg dro videre på eventyr i vakre Langtangdalen.

Trekking in Langtang valley in Nepal

I landsbyen Kyanjin Gompa bodde vi tre netter på Norling Guesthouse. Verten Norbu har en egen evne til å få deg til å føle deg velkommen.

Kyanjin Gompa, Langtang, Himalaya, Nepal

Vi dro på telttur til den avsidesliggende seter plassen Langshisa Karkha. Utrolig opplevelse å få overnatte i telt på et øde sted hvor mellom de høye fjellene i Himalaya.

Camping in Langshisa Karkha, Langtang, Nepal

En topptur til toppen av Kyanjin Ri på 4.650 meter ble det også tid til.

Kyanjin Ri 4.650 meters (Nepal)

Uten hjelp fra disse gutta hadde vi ikke klart å gjennomføre turen. En stor takk til guiden vår Babu samt Gelbu og Pema for at dere tok oss med på en drømmetur.

Dreamteam in Nepal

Besøkt i avsidesliggende Rolwaling

Etter tre netter i Kathmandu var det på tide å dra på tur til Rolwalling en av de mest avsidesliggende fjellområdene i Nepal.

The rainforest in Rolwalling, Nepal

Vakkert, vakkert, vakkert………

Rolwalling, Himalaya, Nepal

vakkert…

Mellom fjellene i Himalaya ligger landsbyene Beding og Na

Rolwaling var et av de første stedene jeg besøkte i Himalaya for fem år siden. Det var utrolig fint å være tilbake i den lille sherpa landsbyen Beding hvor de livnærer seg som klatre sherpaer eller bor i kloster og er munker. Vi ankom landsbyen i det tidspunktet hvor klatre ekspedisjonene besteg Everest.

Vi kunne føle den spente stemningen som var i landsbyen da vi kom. Beboerne fulgte spent med på hvordan det gikk med ekspedisjonene på Everest. Etterhvert som de fikk nyheter om at det hadde gått bra med de nærmeste slektningene, så vi hvordan lettelsen og gleden spredde seg i ansiktene deres. Dessverre så var det ikke alle som fikk gode nyheter. Landsbyen mistet en ung klatre sherpa som sovnet stille inn i en av campene på en 8.000 meter.

Beding village in Rolwalling, Nepal

Det lille samfunnet i den avsidesliggende dalen Rolwaling består av de to landsbyene Beding og Na. Det er noe helt spesielt å komme opp til denne øde avsidesliggende dalen som er uten elektrisitet og hvor måltidene tilberedes over åpen ild.

Landsbyen Na ligger mellom de høye fjellene som omgir dalen på 4.100 meter. Etter planen så skal vi bruke fire til fem dager på å gå opp til Na med forsvarlig akklimatisering. Siden jeg har hvert på fottur i Langtang og sovet på 4.1000 meter, kan jeg gå fortere opp i høyden. Jeg kommer frem til vakre Na den tredje dagen.

Na village, Rolwalling, Himalaya, Nepal

Guiden Babu har vært på mange avsidesliggende steder i Himalaya, Når vi ankommer Na så spør jeg Babu om han noen gang har vært på et så avsidesliggende sted i Himalaya før. Svaret jeg får er nei det har han ikke.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Et bonus besøk til innsjøen Tscho Rolpa

Grunnen til at jeg hadde det travelt med å gå opp til Na på tre dager, er at jeg har en drøm om å få komme til innsjøen Tscho Rolpa. Vi har bare seks dager totalt på oss på turen og da måtte jeg komme meg til landsbyen Na på 4.100 meter for å idet hele tatt ha en mulighet til å få se innsjøen.

16. mai sitter jeg og speider over innsjøen der den ligger så vakker mellom fjellene. Tscho Rolpa er Nepals største isbre innsjø og ligger på 4.500 meter.

Tscho Rolpa Lake in Rolwalling, Nepal

Vi er tilbake i Na ved lunsjtider, og etter lunsj starter vi på turen nedover dalen til Bedign. Vi våkner tidlig på 17.mai da vi har en lang dagsetappe og 2.000 høydemeter for å komme oss nedover dalen til landsbyen Simigau. Når vi kommer frem til gjestehuset Simigau tar jeg frem restene av melkesjokoladen jeg har med meg, og får vertskapet til å lage pannekaker med melkesjokolade. Vi feirer at vi har hatt en fin tur og nasjonaldagen med sjokolade pannekaker og en øl.

Uten Babu og Tenzing hadde det ikke blitt noen tur til Rolwaling. Tusen takk Babu og Tenzing for støtten og hyggelig turselskap.

Rolwaling, Himalaya, Nepal

Gode dager i Nepal

Oppholdet mitt i Nepal denne våren var kort og intenst. Jeg var der kun en måned men på den måneden fikk jeg oppleve mye og hentet ny inspirasjon. Jeg fikk også ideer til nye turer som kommer på turprogrammet for 2019.

Jeg gleder meg til å dra tilbake og gå på nye fotturer til høsten. Har du lyst til å bli med?

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.