Tsum Valley, Nepal – Der ingen skulle tru at nokon kunne bu!

Nepal og Himalaya stopper ikke å overraske meg.

18. mars 2016 dro vi på mediatasjons og yoga fottur til den avsidesliggende dalen Tsum Valley i regionen Manaslu, som er mest kjent for å ha en av de 14 8.000 metrene som finnes i Himalaya og verden. Jeg reiste med et åpent sinn og trodde jeg hadde fått oppleve det meste som Himalaya har å by på av vakker natur, kultur og menneskemøter. Der tok jeg heldigvis feil. Tsum Valley var en ny unik opplevelse som passer inn i rekken av de mange fantastiske og unike opplevelsen jeg har hatt i Himalaya tidligere.

Ut på tur i Manaslu

Fotturen til Tsum Valley var den første fotturen jeg arrangerte gjennom Nepaltur. Forruten meditasjonss og yogalærer Maria Linghulst hadde vi med oss Kjersti og Brit på turen. Siden jeg ikke hadde vært i området tidligere og jeg visste at dette var et avsidesliggende område, valgte jeg å gjennomføre fotturen som en camping fottur, på ekte nepalesisk vis med guide, guideassistent, kokk, kokkeassistent, bærere og muldyr. Til sammen hadde vi 10 nepalesere og 10 muldyr med oss på tur.

Eventyr i vakker natur fra første sekund

Vi startet fotturen vår i Soti Kola som er en av landsbyene som man besøker på fotturen Manaslu rundt, den mest populære fotturen i Manaslu. De neste 2,5 dagene fortsatte vi på ruten til Manaslu rundt før vi svingte av ruten og begynte å gå oppover Tsum Valley mot ende destinasjonen vår som var munkeklosteret  Mu Gompa på 3,700 moh. Fotturen fortonet seg som et eventyr i vakker natur fra første sekund.

De første dagene gikk vi på noen stier som var hugget inn i fjellsidene. Fra tidligere har jeg bare sett disse stiene på bilder. Det var imponerende å oppleve hvordan lokalbefolkningen i dette området får forsyningene opp til de små landsbyene de lever i langt, langt oppe i de bratte fjellsidene.

Landskapet var utrolig vakkert fra første sekund med lange daler hvor elven renner gjennom, omgitt av vakre høye fjell. Dette var første turen min tilbake til Himalaya siden jeg reiste hjem etter jordskjelvet 30. Juni 2015. Det gir en utrolig ro å være på tur oppe i Himalaya, jeg føler meg fri.  Det gir en utrolig tilstedeværelse og være omgitt av vakker natur og det autentiske levesettet som holdes i live i de små landsbyene.

Tsum Valley en sidedal til Manaslu rundt

Etter å ha gått på stien til Manaslu rundt i 2,5 dag svingte vi inn på stien som skulle ta oss opp dalen Tsum Valley helt til Mu Gompa på grensen til Tibet. Så langt hadde fotturen vært full av opplevelser og utfordringer i et vakkert landskap med høye fjell, dype daler, gjennom små landsbyer, over hengebruer, på smale stier som er hugget inn i fjellsiden. Da vi kom opp i Tsum Valley var det som om en helt ny verden åpnet seg for oss. Nederst i dalen ligger små husmannsplasser opp langs de grønne dalsidene, da vi kom lenger opp i dalen åpnet et nytt landskap seg med flate stepper med dyrkbar mark så langt øye rekker.

My Gompa i dypet av Manaslu’s fjellverden

Til slutt kom vi til Mu Gompa på 3.700 meter som ble endedestinasjonen for turen vår. Gompa betyr kloster og den eneste bosettingen i Mu Gompa er et munkekloster. I vakre omgivelser bare noen timers gange fra grensen til Tibet fikk kropp og sjel hvile i to dager for både to og firbente.

Vi startet hviledagen i Mu Gompa med en tur opp til et utsiktspunkt på 4.000 meter, hvor vi nøt soloppgangen over de snøkledde fjellene i Himalaya. Noen av oss valgte å gå videre opp på en topp som er 4.800 moh. De måtte snu noen meter fra toppen da det var noen yaker som voktet over den. Med yakene i helene fikk de en rask nedstigning fra toppen.

Medarbeiderne vi hadde med på turen brukte dagen til å slappe av og fortelle historier fra livet. I Nepal betyr sosialt samvær med venner og familie alt. De kan sitte i timesvis og bare snakke og le sammen.

Underveis på turen lærte vi om Ascension Ishaya’s meditasjon fra Maria. For å restituere musklene etter en lang dags vandring praktiserte vi litt yoga og utførte endel uttøyningsøvelser.

Opplevelser fra en anderledes verden møter oss i Manaslu

På veien ned fra Mu Gompa stoppet vi i den lille landsbyen Chhule for å spise lunsj. Mens kjøkkengutta forberedte lunsj gikk vi på oppdagelsesferd til det lille nonneklosteret Gonghye Gompa som ligger i fjellsiden over landsbyen. Klosteret viste seg å være en liten nonneklosterskole for jenter fra de fattigste familiene i dalen. Det er ikke en selvfølge at fattige barn i Nepal får skolegang, for mange av dem er klosteret eneste alternativet de har til å få seg skolegang. I dette klosteret snakket barna veldig godt engelsk og det viste seg at de hadde hatt besøk av en hollandsk kvinne som hadde undervist dem.

I Chhokang Paro kjøpte muldyrmannen en hvalp som rakst ble endel av turfølget.

Fire årstider på fottur i Manaslu

Iløpet av de 12 dagene vi vandret i Himalaya hadde vi alt fra 25-30 grader og sol til frost om Natten. Vi hadde uvær, regn, snø og sol om hverandre, men mest penvær. Vi hadde tre dager med regn og snø. Resten av tiden hadde vi sol, fra 20 grader og oppover og klart vær. Foruten to dager da det regnet for mye tilbragte vi nettene i telt. I telt kommer vi enda tettere på naturen enn man gjør når vi ligger på tehus. Det er så deilig å ligge i teltet å sovne inn til summingen fra medarbeiderne og lydene fra naturen.

Dra på ferie til Nepal

Området vi gikk i er et av de områdene som ble hardest rammet av jordskjelvet 25. April 2015. Arbeidet med å gjenoppbygge regionen har startet men arbeidet var ikke kommet så langt som det burde nesten et år etter jordskjelvet. Denne regionen trengte fortsatt mye støtte og support utenfra i arbeidet for å bli gjenoppbygget. En av de beste måtene å støtte innbyggerne i Nepal på er å reise dit på ferie, noe som skaper arbeidsplasser for innbyggerne i området.

På denne fotturen skapte vi ca. 150 arbeidsdager for de ti lokale medarbeiderne vi hadde med oss. Vi har gitt 1.000 kroner per turdeltager til et skoleprosjekt i Dhading ble totalskadet etter jordskjelvt. Vi har bidratt med 320.000 kroner, og i januar 2020 blir fire klasserom ved en skole i en liten fattig landsby i Nepal ferdigstilt. Det er gøy å kunne bidra til å gjøre en liten forskjell for lokalbefolkningen i dette fattige fjellandet i Himalaya.

En fottur med Nepaltur

På fotturene til Nepaltur opplever du unike opplevelser i vakker natur med lokalbefolkningen i Himalaya. De baseres på erfaringene fra Nepaltur’s eier Ingvill Ytrealnd’s uttallige reiser på kryss og tvers i den nepalske delen av Himalaya. Fotturene og toppturene til Nepaltur er tilpasset til deg som drømmer om å oppleve Himalaya.