På tur til Sherpa landsbyen Beding, Nepal

Etter 19 innholdsrike dager i Himalaya og 1.000 nye fotografier, tok det litt tid før jeg var i modus til å blogge om turen. Jeg reiste til Rolwaling og områdene rundt for å gå på fottur i Himalaya og forsøkte å bestige fjelltoppen Ramdung på 5.925 moh. Uheldigvis var ikke værgudene på vår side så jeg måtte gi opp å bestige toppen. Istedenfor fjelltopp ble det buddhistisk festivalliv i Beding som er en liten fjellandsby på 4.000 meter. Dette var en opplevelse for livet. Rolwaling er et fjellområde som ligger ved siden av Mount Everest området. Det er ikke så kjent som Mount Everest og Annapurna, men for en fjellperle:-) Jeg har forelsket meg fullstendig i fjellene, kulturen og menneskene oppe i denne dalen.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Det er sherpafolket som lever oppe i dette fjellområdet. Området er utmerket for vanlig trekking og området har fjelltopper som kan bestiges, isbreer, innsjøen Tsho Rolpa på 4.600 moh. og det er mulig å gå over Tashi Lapcha Pass på 5.700 moh og komme ned i Mount Everest området. Området passer for vanlige fotturer, og for dem som har lyst til å bestige det Nepaleserene kaller en liten fjelltopp. Definisjonen på en liten fjelltopp er mellom 5.000 og 7.000 moh. topper under denne høyden regnes ikke:-) På grunn av værforholdene fikk jeg ikke sett alt jeg ønsket å se i fjellene. Jeg kommer desidert til å reise opp dit igjen minst en gang i fremtiden.

Visiting Rolwalling in the Himalayas, Nepal

Guiden jeg var på tur med Thundu Sherpa har vært på toppen av Everest hele 8 ganger, og er fra området vi vandret i.

Guide Thundu Sherpa in Rolwalling, Himalaya, Nepal

Nepali flat a little bit up and a little bit down…

Vi startet turen i Barhabise og de første 6 dagene gikk vi i et område som ligger mellom 2.000 og 3.000 meter. På denne høyden i Nepal har du det som Nepalleserne kaller for Nepali Flat som er å gå i en dalside opp og neste dalside ned. Vi bodde og spiste på enkle gjestehus og i private hjem, besøkte skoler og klostre. Vi besteg passet Tinsang La på veien mot Rolwaling og fjellene. Her nede finner du ikke fjell på 2.000 moh. du finner bakketopper:-) Fjell finner du først på rundt 5.000 – 6.000 moh.

Her spiser vi lunsj som tilberedes over åpent ildtsted i et privathejm på ca. 3.700 moh.

Lunch in a private home in the Himalayas, Nepal

Klosterbesøk i Bigu Gumpa.

Visiting Big Gumpa, Nepal

Nepali Flat, littlebit up and a littlebit down……

Visiting the rural area in Nepal

Her jobber damene i maisåkeren.

Er hun ikke søt?

Noen av husdyrene vi så på turen.

Mer Nepali flat:-)

Visiting the rural area in Nepal

Hinduistisk Tempel.

Skolebesøk på en fredags ettermiddag. Barna danser.

Lunsj i et privat hjem oppe i en liten fjellandsby.

Lunch in a private home in the rural area in Nepal

I vakker natur på tur i Rolwaling

På dag nummer 7 ankom vi Gongor Khola hvor bussen stopper når man skal vandre i Rolwalling. Her bodde vi midt på en anleggsplass i forbindelse med bygging av et kraftverk. Gongor Khola er endestasjonen for bussen fra Kathmandu. De som skal opp i fjellene i Rolwaling overnatter på gjestehuset her etter en 11 timers busstur, før de begynner på en to dagers gåtur opp til landsbyen Beding. Den dagen vi ankom Gongor Khola var det en del slekt og venner av guiden som kom fra Kathmandu for å delta på den årlige buddhistiske festivalen.

Dagen etter begynte vandringen opp til Rolwalling. Første dagen gikk vi til en liten landsby som heter Simi Gaun hvor vi overnattet på et idyllisk lite gjestehus i to netter. Vertskapet på dette gjestehuset er bekjente av guiden, så det var en personlig og harmonisk stemning fra første stund. Det var godt med en hviledag etter 7 dagers kontinuerlig vandring, og denne plassen var utmerket for å finne ro og harmoni. Eieren av gjestehuset viste meg gjesteboken og i den fant jeg utrolig nok navnet på en tidligere kollega.

Sindupalchok in Nepal

Sindopalchok in Nepal

Gjestehuset vi bor på i Simi Gaun.

Guesthouse in Sindopalchok in Nepal

Morgenstund……

Sosialt samvær på kjøkkenet.

Gjennom jungelen til Rolwaling

På dag nummer 10 og 11 vandret vi gjennom jungelen for å komme til Rolwaling. Vi vandret i fantastisk flott natur og hadde mange fine interaksjoner med lokalbefolkningen vi traff på veien. Siden vi vandret i regntiden fikk vi også kontakt med 1 million leech (blodigler) føltes det som. Jeg tror alle som bor eller var på reise i området vet at jeg er hysterisk livredd det lille krypet. Jeg hylte som en stukken gris hver gang jeg så en leech i nærheten av meg.

Her stopper vi for å spise lunsj hos en mor med to små barn. Det minste var et vakkert lite spebarn på 9 måneder.

Memories from Nepal

Vi hadde en kaffestopp på et gjestehus i Kalachar. Ved siden av gjestehuset var det en Yak Karkha (Nepalsk seter). Guiden kjente de som bodde der og tok meg med for å hilse på dem. På bildet spiser jeg fersk Nakost (Yak er et kudyr. Hannen kalles Yak, hunnen kalles Nak).

Lunch in rural Nepal

Vi overnattet på et enkelt gjestehus ved elven. Veldig idyllisk plass.

By the river in Rolwalling, Himalaya, Nepal

Dagen etter vandrer vi videre gjennom jungelen til Beding som er navnet på den første landsbyen oppe i fjellene i Rolwaling.

Rolwalling, Himalaya, Nepal

Vi koser oss med medbrakt lunsj.

Picnic in Rolwalling, Himalaya, Nepal

Etter lunsj vandrer vi langs elven inni fjellene. Jeg tror jeg forelsket meg i disse fjellene momentant. Det var helt fantastisk å vandre i dalen langs elven med høye fjell på hver side med små breer på og fosser rennende ned langs fjellsiden. I dalen var det noen flotte blomsterenger. I Rolwalling er det ca. 150 fastboende og som i Norge har de unge forlatt landsbygden og flyttet til Kathmandu. Det er ca. 70 personer som opprinnelig kommer fra denne lille landsbyen oppe i fjellene som har besteget Everest.

Topptur forsøk på Ramdung 5.925 moh.

Vi overnattet i en natt i Beding i et privat hjem, dagen etter fortsatte vi til Na som er en liten landsby på ca 4.000 moh. Siden vi er kommet så høyt så trenger jeg en akklimatiserings dag før vi fortsetter mot Yalung Base Camp for å forsøke å bestige Ramdung på 5.925.moh. Vi våkner opp på hviledagen til et begredelig vær.

På vei til Beding.

Utsikten utenfor huset i Beding.

På vei til Na.

Rolwalling, Himalaya, Nepal

Jeg og en av Yakene i Na:-)

Dagen etter er fortsatt ikke været det store, men vi begynner nå å gå oppover mot Yalung Base Camp. Da vi kommer et stykke opp i fjellet møter vi en amerikansk gruppe som har dratt opp i fjellet for å bestige Ramdung noen dager tidligere. De har returnert uten å lykkes med å bestige toppen, da det på grunn av all nedbøren er for mye snø i fjellet. Da var det bare å snu for oss også.

Fra topptur forsøk til buddhistisk festival

Dagen etter returnerer vi til Beding hvor det er buddhist festival i klosteret. Dette er den største buddhistiske feiringen i denne dalen i løpet av året, og festivalen har pågått i tre dager. Den dagen vi kommer arrangeres det Lamadans. Dansen er et spektakulært skue og pågår i flere timer. Dagen etterpå er det også aktiviteter i klosteret og festivalen avsluttes med en feiring hvor det danses sherpa dans i flere varianter.

Buddhist Festival in Beding

Buddhist Festival in Beding, Rolwalling, Himalaya, Nepal

Dagen etterpå starter vi på veien ned til Gongar Kohla igjen. Vi går i 3 dager før vi kan sette oss på bussen tilbake til Kathmandu. Jeg har mange gode stunder med reisefølget og lokalbefolkningen på vei ned igjen også. Det får jeg fortelle om en annen gang.

Fottur med lokal tilstedeværelse

Dette området er ikke det området som er mest besøkt av turister noe som innebærer at standarden på gjestehusene er enklere enn i de store turistdestinasjonene Mount Everest og Annapurna. På mange av stedene bor du hjemme hos landsbybeboerne. For meg var det en stor opplevelse å få lov til å komme så tett på lokalbefolkningen. Siden guiden var fra området fikk jeg muligheten til å komme hjem til venner og bekjente av han. Unik opplevelse:-)

Nepal, fjellene og menneskene i dette landet har så desidert fått en spesiell plass i hjertet mitt. Jeg simpelthen elsker å være her. Desidert mitt favorittland å feriere i:-)

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.